فعال کردن کش مرورگر در وردپرس با Leverage Browser Caching

4.8 / 5. تعداد رای: 4

فعال کردن کش مرورگر در وردپرس با Leverage Browser Caching

همان‌طور که می‌دانید سیستم قدرتمند مدیریت محتوای وردپرس قابلیت‌های بسیار زیادی را برای شما فراهم می‌کند. امروز آمده‌ایم تا یکی دیگر از قابلیت‌های وردپرس را به شما کاربران میهن وردپرس آموزش دهیم. فعال کردن کش مرورگر برای افزایش سرعت سایت.

در ابتدا کافی است که شما بدانید که منظور از فعال کردن کش مرورگر این است که فایل‌های وب‌سایت در مرورگر بازدیدکنندگان شما ذخیره شوند. اما به نظر شما فایده انجام این کار چیست؟ در اینجا ما برای شما به‌صورت کامل این موارد را توضیح می‌دهیم. درواقع انجام دادن این کار باعث می‌شود که سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت به دلیل وجود فایل‌هایی که قبلاً ذخیره‌شده‌اند بیشتر شود و صفحات با سرعت بیشتری لود شوند. چراکه با این کار فایل‌ها به‌صورت مستقیم از سرور بارگذاری نخواهند شد.

قبلاً گفتم که ابزارهایی شبیه GTMetrix ،Pingdom ،PageSpeed و YSlow سرعت سایت را اندازه‌گیری و آنالیز می‌کنند و گاهی اوقات مشکل کندی سایت خطای Leverage Browser Caching می‌باشد و در بخش PageSpeed ابزار GTMetrix، خطای Leverage Browser Caching نمایش داده می‌شود. اما شما می‌توانید خیلی راحت با استفاده از افزونه‌ای که در اینجا معرفی می‌کنیم مشکل را برطرف کنید.

کش مرورگر چیست

همان‌طور که توضیح دادیم حافظه کش مرورگر، قسمتی از حافظه جانبی است که وظیفه حفظ فایل‌های استایتک مانند تصاویر، CSS و… که قبلاً توسط کاربر مرور شده‌اند را دارد. وقتی یک صفحه از سایت را بازدید می‌کنید تمامی فایل‌های موجود در آن صفحه مانند فایل‌های CSS HTML ،javascript، تصاویر و … دانلود می‌شوند و در مرورگر برای شما به نمایش درمی‌آیند.

اگر دفعه بعد هم بخواهید همین صفحه را بازکنید دوباره همه این فایل‌ها دانلود می‌شوند. یعنی با هر بار مراجعه به یک صفحه تمامی فایل‌های تشکیل‌دهنده آن صفحه باید دوباره دانلود شوند، همین امر موجب افزایش مصرف پهنای باند اینترنت بازدیدکننده و همچنین افزایش تعداد درخواست از سمت سرور می‌شود.

تأثیر حافظه کش مرورگر بر سرعت صفحات

سرعت وب‌سایت شما دارای اهمیت بسیار زیادی است و شما باید به‌عنوان مدیر سایت تلاش کنید که با استفاده از روش‌های مختلفی آن را ارتقا دهید. به‌طورمعمول وقتی سرعت وب‌سایت شما از یک حد مشخص کمتر باشد کاربر از وب‌سایت شما خارج می‌شود و به‌این‌ترتیب کسب‌وکار اینترنتی شما نیز رونق پیدا نخواهد کرد. بنابراین اگر قصد دارید که سرعت وب‌سایت خود را ارتقا دهید این مقاله را از دست ندهید.

این موضوع می‌تواند بر روی بازدیدکنندگان شما تأثیر بسیاری داشته باشد و آنها به دلیل سرعت بالای لود شدن صفحات وب‌سایت شما می‌توانند یک تجربه کاربری لذت‌بخش از وب‌سایت شما داشته باشند و در زمان آنها صرفه‌جویی می‌شود. همچنین سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل است.

برخی از مدیران وب‌سایت های گوناگون طراحی‌های مختلف و منحصربه‌فردی را روی وب‌سایت خود اجرا می‌کنند و همچنین محتوا و مطالب خوبی را در سایت خودشان قرار می‌دهدند. اما به‌سرعت لود صفحات وب‌سایت خود اهمیت چندانی نمی‌دهدند و همین موضوع سبب می‌شود که کاربران خیلی زود سایت شما را ترک کنند و به‌این‌ترتیب زحمات شما به باد می‌رود.

حال برای اینکه شما بخواهید با استفاده از این کار سرعت صفحات وب‌سایت خود را بالا ببرید یک روش بسیار ساده وجود دارد و آن هم استفاده از یک پلاگین رایگان است. یعنی شما امکان این را دارید که بدون اینکه هزینه‌ای را پرداخت کنید و یا اینکه یک خط کد نویسی کنید می‌توانید این کار را انجام دهید.

فعال کردن کش مرورگر در وردپرس

برای رفع این مشکل می‌توانیم از حافظه کش مرورگرها استفاده کنیم. با استفاده از حافظه کش مرورگر می‌توانیم بعضی از فایل‌های موجود در سایت (فایل‌های تکراری) را بر روی مرورگر کاربران ذخیره کنیم، با این عمل وقتی مجدداً کاربر از سایت بازدید می‌کند تمامی فایل‌هایی که در حافظه سیستم کاربر ذخیره‌شده‌اند به جای اینکه از سایت فایل‌ها را دانلود کند، مرورگر از فایل‌های ذخیره‌شده در حافظه خود استفاده می‌کند. با این کار سرعت بارگذاری صفحات سایت افزایش می‌یابد و صفحات در دفعات بعدی سریع‌تر لود می‌شوند.

مزیت اصلی این افزونه سرعت بخشیدن به وب‌سایت می‌باشد چون دیگر فایل‌های استاتیک در مرورگر شما ذخیره می‌شوند و همین امر موجب صرفه‌جویی در پهنای باند سرور، کاهش بارگذاری سرو و کاهش درخواست HTTP می‌شود.

آموزش کار با افزونه Leverage Browser Caching

خب اکنون که در مورد تأثیرات سرعت سایت و مزایای آن توضیح دادیم وقت آن می‌رسد که به شما یاد بدهیم که چگونه این کار را انجام دهید. همان‌طور که گفتیم ما در اینجا این کار را به‌وسیله یک افزونه رایگان به شما آموزش می‌دهیم.

این پلاگین کاربردی Leverage Browser Caching در مخزن وردپرس به ثبت رسیده است و تاکنون توانسته است به دلیل کاربرد مفید و خوبی که دارد بیش از 30 هزار نصب فعال در وب‌سایت های گوناگون داشته باشد. بنابراین اگر می‌خواهید از آن استفاده کنید از انتهای این صفحه یا از مخزن وردپرس خود آن را دریافت و روی سایتتان نصب کنید. (آموزش نصب افزونه در وردپرس را ببینید.)

نصب افزونه Leverage Browser Caching
نصب افزونه Leverage Browser Caching

کار با این پلاگین بسیار ساده است و شما لازم نیست کاری انجام دهید. درواقع این افزونه تنظیماتی ندارد و تنها کدهایی به فایل htaccess. اضافه می‌شود و سرعت بارگذاری صفحات سایت در مرورگر افزایش می‌دهد. یعنی هیچ قسمتی به پنل مدیریت وردپرس شما افزوده نمی‌شود و این فرایند به‌صورت کاملا اتوماتیک است.

کدهایی که به htaccess اضافه می‌شود
کدهایی که به htaccess اضافه می‌شود

همچنین هر وقت که بخواهید می‌توانید این پلاگین را روی سایت خود غیرفعال کنید و به‌این‌ترتیب عملکرد این افزونه نیز روی سایت شما متوقف می‌شود.

ممنون از اینکه با ما در این آموزش همراه بودید. پیروز و سربلند باشید. 🙂

نکته خاصی هست که این مقاله رو تکمیل‌تر کنه؟

  1. U8455 ۲ شهریور ۱۳۹۸

    سلام
    من یک مشکل دارم که خیلی اذیت کننده هست خواهش میکنم کمک کنید.
    من افزونه کش لایت اسپید رو نصب دارم. افزونه همه چیش عالی هست. فقط وقتی پست جدید منتشر میکنم و صفحه اصلی سایت باز میکنم نشون داده نمیشه همون مطالب قبلی نشون میده کل تنظیمات افزونه رو تغییر دادم حل نشد.فقط وقتی کش مرورگر رو خالی میکنم مشکل حل میشه که اینم خودش مشکل هست که هر سری که مطلب جدید منتشر میکنم بخوام کش مرورگر رو خالی کنم. چون بعضی کاربرا ممکنه روزانه چند بار به سایت من سر بزنن و ببینن سایت هنوز آپدیت نشده غافل از اینکه سایت آپدیت شده باید کش مرورگر خود را خالی کنن.سپاس

  2. کاربر مهمان ۹ بهمن ۱۳۹۶

    با سلام
    آیا این امکان در افزونه WP Rocket وجود دارد؟
    در صورتی که وجود دارد از کدام قسمت افزونه بایستی اون رو فعال کنیم؟
    چون در فیلم آموزشی افزونه WP Rocket اشاره ای به این موضوع نشده است.

    در صورتی که چنین امکانی در افزونه WP Rocket وجود ندارد آیا نصب همزمان افزونه Leverage Browser Caching در کنار افزونه WP Rocket تداخلی ایجاد نخواهد کرد؟

    با تشکر از شما

    • U9864 ۹ بهمن ۱۳۹۶

      درود به شما. با نصب wp rocket به صورت اتوماتیک کش مرورگر برای شما فعال می شود و نیاز به اقزونه کمکی نیست و تداخل دارد.

      • کاربر مهمان ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

        در توضیحات افزونه Leverage Browser Caching فرمودید تعدادی کد به فایل htaccess اضافه میشود

        در حالی که بنده از افزونه WP Rocket استفاده می کنم اما چنین کدهایی رو در فایل htaccess خودم مشاهده نمی کنم

        آیا افزونه WP Rocket از این روش استفاده نمی کند؟

        با تشکر

        • U9864 ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

          درود به شما.
          پاسخ داده شد.
          در صورتی که شک دارید، از پنل کاربری خود، تیکت ارسال کنید.

      • کاربر مهمان ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

        این موضوع رو هم فراموش کردم عرض کنم که با وجود استفاده از افزونه WP Rocket سایت بنده کماکان خطای Leverage Browser Caching رو در سایت https://gtmetrix.com دریافت می کند.

        • U9864 ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

          افزونه هایی که فکر میکنید مانع کار wp-rocket میشوند را غیر فعال کنید. این امکان وجود دارد که افزونه شما تداخل داشته باشد.
          در صورتی که مشکلی مشاهده نشد، افزونه مورد بحث، به محض فعال شدن تکه کدی به فایل شما اضافه میکند که عمل Leverage Browser Caching را انجام میدهد.

          • کاربر مهمان ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

            منظور شما از افزونه هایی که فکر میکنید مانع کار wp-rocket میشوند را غیر فعال کنید چی هست؟

            منظور شما از افزونه مورد بحث دقیقأ کدام افزونه هست الان ؟ Leverage Browser Caching یا wp-rocket؟

            • U8156 ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

              سلام
              باید یک به یک افزونه هارا غیر فعال کنید و ببینید که آیا مشکل از تداخل افزونه هست؟

  3. کاربر مهمان ۲۶ مهر ۱۳۹۶

    سلام، ممنون از راهنمایی خوب شما
    بفرمایید مزیت یا تفاوت این روش با عملکرد دیگر افزونه های کش وردپرس نظیر wp rocket یا wp fastest cache و نظایر اونها چیست؟