شماره ۱۵: جنگ روانی وب‌مستر‌ها – انتخاب هاست مناسب

5 / 5. تعداد رای: 4

شماره ۱۵: جنگ روانی وب‌مستر‌ها – انتخاب هاست مناسب

وبمستر‌ها همیشه یک جنگ روانی دارند.از سایت‌های استارتاپی تازه کار گرفته تا سایت‌های پربازدید همیشه دغدغه انتخاب روش مناسب برای میزبانی‌وب‌سایت خودشان را دارن. در این پادکست سری می‌زنیم به سایتی که یک دهه پیش برای هاستینگ رایگان از آن استفاده می‌کردیم و بعد میریم سراغ دردسر‌های میزبانی سایت میهن وردپرس و راه ۱۰۰۰ کیلومتری که در عرض ۴۸ ساعت دوبار طی شد!

در این مقاله ما قرار است در مورد هاستینگ‌‌ها و انواع روش‌‌هایی که شما می‌‌تونید وب‌‌وب‌سایت‌تان را باهاش هاست یا میزبانی کنید و در واقع اینکه چطور یک وب‌‌سایت را در 7روز هفته و 365 روز سال میزبانی کنید صحبت کنیم.

در اینجا فاکتورهایی برای انتخاب هاست به شما گفته می‌‌شه که شما با رعایت این موارد می‌‌تونید یک روش هاستینگ باتوجه به نیاز خود انتخاب کنید.

روش‌های میزبانی سایت

فرآیند میزبانی یک سایت روی یک کامپیوتر حتی لپ‌‌تاپ شخصی خود بهش می‌‌گن هاستینگ حالا این هاستینگ شرایطی که باید داشته باشد اینه که کامپیوتر شما 24 ساعته باید روشن باشد، به اینترنت متصل باشد و هر زمانیکه اینترنتش قطع شد و یا برق سیستم قطع شد سایت شما از دسترس خارج شده است. اما نکته‌‌ای که باید مد نظر داشته باشید اینه که این سیستم شما یک سری منابع هم نیاز دارد ممکن است شما با لپ‌‌تاپ خود بتوانید سایت خود را هاست کنید فقط کافیه یه آی‌‌پی روی اینترنت لپ‌‌تاپ خود بذارید و یک اینترنت پرسرعت به لپ‌‌تاپتون دهید و همیشه هم در برق بذاریدش ولی مطمئن باشید یه کامپیوتر و لپ‌‌تاپ معمولی نمی‌‌تونه پاسخگوی هاست کردن یک وب‌‌سایت پربازدید باشد.

هاست اشتراکی

مورد اول هاست اشتراکی است یا در واقع همان میزبانی اشتراکی مثلا یه نفر یه سرور قوی دارد یعنی پاور ، سی‌‌پی‌‌یو و قطعات سخت‌‌افزاری این سیستم مناسب برای هاستینگ است یعنی این سیستم برای اینکه 24 ساعته روشن باشد مناسب است.

اما این موضوع وجود دارد که آن شخصی که این سرور را راه‌‌اندازی می‌‌کند، اینترنت و برق این سرور را تامین می‌‌کند که معمولا در دیتا سنترها هم این کار باید انجام شود چرا که این سیستم‌‌ها نیاز به یک سری شرایط خاص مثل خنک بودن، مکان امن برای اطلاعات شما و غیره دارد. آن شخص می‌آید این کامپیوتر را به صورت هم‌‌زمان مثلا به 100 نفر اجاره می‌‌ده و به شما می‌‌گه می‌‌تونید از 1 گیگ فضای هارد این سرور و یه مقدار از رم این سرور بابت هر پروسه سایت خود استفاده کنید.

این شخص مثلا از این 100 نفر 10 هزارتومن در ماه هزینه دریافت می‌‌کند که یک میلیون تومن در ماه می‌‌شه و این مقدار را از هزینه‌‌ی سرمایه‌‌ای که گذاشته و هزینه‌‌ی برق و اینترنت و غیره کم می‌‌کند که مثلا 300 هزار تومن می‌‌شه در نتیجه برای آن به صرفه است یعنی بابت هر 100 تا مشتری که دارد 700 هزار تومن در ماه برای آن شرکت هاستینگ سود خواهد داشت.

در واقع با این موضوع هم کار شما راه می‌‌افتد و شما دیگه نیاز به یک فضای هارد 1 ترابایتی ندارید و فقط 1 گیگ از آن را می‌‌خواهید تا وب‌سایت‌تان همیشه آنلاین بمونه. امنیت سایت بالا باشد و هیچ مشکلی از نظر سخت‌‌افزاری و قطع شدن سایت برای شما پیش نیاد که این موضوع ارزشش را دارد که بخواهید در ماه مثلا 10 هزار تومن پرداخت کنید.

هاست رایگان

یک سری شرکت‌‌ها در سال‌‌های 88 تا 90 بودند که هاست‌‌های اشتراکی رایگان در اختیار ما می‌‌گذاشتند. این شرکت‌‌ها 10 گیگ فضای هاست رایگان با یه کنترل‌‌پنل به اسم ایکس‌‌پنل در اختیار شما قرار می‌‌داد، این شرکت‌‌ها ایرانی بودند مثلا یکی از این هاستینگ‌ها، شرکت youhosting بود و خود ما نیز سایت قبلیمون را روی این هاست‌‌های رایگان میزبانی می‌‌کردیم.

این موضوع خیلی عجیب به نظر می‌‌رسید که بعد متوجه شدیم این شرکت‌‌ها از یک شرکت خارجی دارند الهام می‌‌گیرند، یعنی خدمات را دارند از یک سایت خارجی به صورت رایگان می‌‌گیرند، بالا دست همه این شرکت‌‌ها یک شرکت بود به‌‌نام youhosting.com که اکانت‌‌های رایگان هاستینگ در اختیار ما قرار می‌‌داد. به این صورت که می‌‌تونستیم در این سایت ثبت‌‌نام کنیم که 10 تا 20 گیگ فضای هاست رایگان به ما می‌‌داد بعد از آن به ما اعلام می‌‌کرد که به دلخواه می‌‌تونید بیاید از ما ریسلری هاست رایگان از این شرکت بگیرید و این هاست را به صورت رایگان در اختیار بقیه قرار بده و ما به شما امتیاز می‌‌دهیم و در پنل‌‌های بعدی 20 گیگ و به‌‌ترتیب 50 گیگ به بالا در اختیار ما قرار دهد.

بعد از یک مدت متوجه شدم که این شرکت یک مشکلی دارد، این سایت هاست را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌‌داد و بعد در وب سرور یک کد قرار می‌‌داد که می‌‌تونست در تمام سایت‌هایی که زیر مجموعه آن بودند تبلیغات قرار دهد و روش‌‌های دیگر تبلیغاتی. در نتیجه به این موضوع می‌‌رسیم که هیچ رایگانی بدون دلیل نیست پس کلا باید از فکر هاست‌‌های رایگان بیاید بیرون.

این شرکت‌‌ها یک بدی دیگه هم که داشتند این بود که اطلاعات شما برایشان مهم نبوده و از آن بک‌‌آپ نمیگرفتند. در نتیجه این موضوع را به یاد داشته باشید که نباید از هیچ هاست اشتراکی رایگانی استفاده کنیم.

هاست‌‌های نیمه اختصاصی

در موضوع هاست‌‌های نیمه اختصاصی در واقع شرکت‌‌های هاستینگ یک سرور می‌‌گذارند و به‌‌جای اینکه 100 سایت را میزبانی کنند از 50 سایت قدرتمند میزبانی می‌‌کنند. 50 سایت که آمار بازدید بالایی دارند و مثلا از هر کدوم ماهانه 100 هزار تومن هزینه دریافت می‌‌کنند البته این قیمت بستگی به سیاست قیمت‌‌گذاری خودشان دارد که به این موارد هاست‌‌های نیمه اختصاصی گفته می‌‌شود.

در واقع هاست‌‌ نیمه اختصاصی یک سرور است که با چندتا وب‌‌سایت پر سرعت و پربازدید دیگه این را شریک شدید. این یک روش خوب برای هاست کردن وب‌‌سایت شما است اما باز هم در این مورد اطلاعات شما دست شرکت‌‌های هاستینگ است. برای استفاده از این هاست ویژه می‌‌تونید به یکی از بهترین وب‌‌سایت‌‌های دنیا یعنی BLUEHOST.COM مراجعه کنید که امکانات زیادی دارند اما متاسفانه این وب‌‌سایت در ایران محدود است و شما در ایران نمی‌‌تونید از خدمات این شرکت استفاده کنید.

سرور اختصاصی

زمانیکه شما یک وب‌‌سایتی دارید که بازدیدش رفته بالا و دیگه هاست‌‌های اشتراکی و نیمه اختصاصی جوابگو آن نیست و مجبورید یک سرور برای آن راه‌‌اندازی کنید هاست‌‌های ویژه‌‌ی وردپرس انتخاب مناسبی برای شما می‌‌باشد.

مثلا شرکت ما چندتا سایت دارد که از نظر امنیت اطلاعات نمی‌‌تونیم این سایت‌‌ها را دست هیچ شرکت هاستی حتی هاست‌‌های خارجی بسپاریم همچنین ما دوست داریم خودمون کار هاست خود را انجام دهیم، تعداد بازدید از سایت ما خیلی بالا است و چندتا وب‌‌سایت هم‌‌زمان دارم که می‌‌خوام آن‌‌ها را میزبانی کنم برای این کار باید یک سرور اختصاصی برای سایت خود در نظر بگیریم و فقط سایت من روی این سرور است و هیچ سایت دیگه‌‌ای روی این سرور نیست و از تمام منابع سرور، تمام منابع هارد، رم، سی‌‌پی‌‌یو و غیره می‌‌تونیم استفاده کنیم.

دو روش خرید سرور اختصاصی

روش اول: چند سال پیش در تهران شرکت آسیا‌‌تک فراخوان داد و اعلام کرد که کولوکیشن برای شما انجام می‌‌دهیم یعنی سرور شما را می‌‌بریم در محل‌‌های دیتاسنتر خودمون و فضاهای خالی که داریم قرار می‌‌دهیم.

ما سرور خودمون را در رک قرار دادیم، رک فضایی است که سرورها را داخل آن قرار می‌‌دهیم، این موضوع یک روش بسیار عالی و مقرون‌‌ به‌‌صرفه بود اما تا زمانیکه سخت‌‌افزار سرور ما با مشکل مواجه نشد. پس این مورد را در نظر بگیرید که اگر می‌‌خواهید کولوکیشن انجام دهید تا حد امکان نزدیک به محل زندگی خود این مورد را انجام دهید.

اگر در نزدیکی محل زندگی خود می‌‌خواهید کولوکیشن انجام دهید دقت داشته باشید که حتما از دیتاسنتر بخواهید که یک کلید یا کارت ورود به شما بدهد تا بتوانید هر زمانی‌که وب‌سایت‌تان با مشکل مواجه شد سراغ سرور بروید و مشکل را برطرف کنید.

روش دوم: در واقع روش دوم این است که سرور اختصاصی را اجاره کنید. آن شرکتی که کار هاستینگ انجام می‌‌دهد سرور اختصاصی را برای شما با هزینه خودش در رک قرار دهد و ماهیانه یک هزینه‌‌ای را از شما دریافت کند، معمولا بین 500 تا 900 هزار تومن بابت سرور اختصاصی در ایران و خارج از ایران دریافت می‌‌کنند.

سرور‌های ابری

کلود سرورها در واقع سروری هستند که به روش‌‌های رایانش ابری آماده شده‌‌اند و شما می‌‌تونید برید در پنل آن وب‌‌سایت‌‌ها و یک فرم به شما نمایش داده می‌‌شه و از شما می‌‌پرسه که چقدر رم، سی‌‌پی‌‌یو و هارد می‌‌خواهید و پس از انتخاب این موارد روی ساخت سرور کلیک می‌‌کنیم و به صورت اتوماتیک هزینه از حساب شما کم می‌‌شه و سرور را به صورت وی پی اس برای شما می‌‌سازه.

در رایانش ابری همانطور که گفته شد شما به میزان منابع و سخت‌‌افزاری که استفاده می‌‌کنید هزینه پرداخت می‌‌کنید که این موضوع خیلی عالی است و هزینه‌‌ها برای شما به‌‌صرفه‌‌تر خواهد بود. البته روش کارکرد سرور‌های ابری کاملا متفاوت و جالب است که فکر می‌کنم باید در یک پادکست جدا به این موضوع بپردازیم.

سرور مجازی

وی پی اس یا Virtual Private Server به این معناست که مثلا یک نفر Dedicated سرور می‌‌خره یا اجاره می‌‌کند و آن را با استفاده از نرم‌‌افزارهای مجازی‌‌ساز VMWare این موارد را مجازی‌‌سازی می‌‌کند یعنی این‌ سرور را به چندتا سرور مجازی تبدیل می‌‌کند. می‌‌تونید با VM Ware همین کارو روی کامپیوتر خود هم انجام دهید. روی ویندوز خود می‌‌تونید 4 تا سیستم عامل دیگه داشته باشید و سخت‌‌افزار سیستم خود را روی این وی پی اس‌‌ها قطعه قطعه کنید و به هر کدام یک دسترسی دهید که مثلا اینقدر از منابع سرور را استفاده کنند.

وی پی اس‌‌ها کمی بازدهی کار را به نسب Dedicated سرور کم می‌‌کند و شما منابع کمتری خواهید داشت اما دقیقا دسترسی‌‌هایی که روی سرور اختصاصی دارید را روی سرور مجازی هم خواهید داشت. می‌‌تونید یک سیستم عامل نصب کنید و کنترل پنل هاستینگ خود را بیارید بالا و سایت خود را روش میزبانی کنید.

موفق و پیروز باشید. 🙂

نکته خاصی هست که این مقاله رو تکمیل‌تر کنه؟

  1. U38427 ۹ اسفند ۱۴۰۱

    سلام لطفا سرور‌های ابری رو بیشتر توضیح بدید یه قسمت تخصصی

  2. U33469 ۲۹ دی ۱۳۹۹

    سلام لطفا یه آموزش بزارید که چطور یه سرور مجازی رو کانفیگ کنیم و برای یه سایت وردپرسی آمادش کنیم
    ممنون

  3. U11600 ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

    با سلام آقای حسینی عزیز
    لطفا راجب مدیریت سرور اختصاصی مثل کانفیگ ایمیل، کانفیگ آنتی ویروس و کلا کانفیگ کردن و نرم افزار های نصب شده روی سرور توضیح بدید.
    پلان های پشتیبانی برخی سرور ها که همین کارای کانفیگ رو صرفا انجام میدن حتی از خود هزینه سرور هم بیشتره. درحالی که من شنیدم خیلیم سخت نیست

  4. کاربر مهمان ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

    سلام و عرض ادب
    آقای حسینی میشه لطف کنید و توی پادکستها یا ویدئو های بعدی یک سرور رو همونطور که قول هم دادین توی همین پادکست، بیارین و قسمتهای مختلفشو و نحوه کار باهاشو توضیح بدین؟
    و اینکه دیتا سنتر چیه ور هم میشه توضیح بدین؟
    و سوال آخر هم اینکه:
    برای منی که میخوام طراحی سایت با وردپرس رو به صورت کد نویسی اختصاصی انجام بدم و در عین حال یک کسب وکار اینترنتی هم دشته باشم چقدر نیاز هستش که با راه ندازی یک سرور و مباحث شبکه های کامپیوتری آشنا باشم و اگه نیا زهست از کجاو چه جوری شروع کنم؟
    با تشکر فروان

    • Reza Rad رضا راد ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

      سلام بله حتما. شما باید آموزش صفر تا صد طراحی سایت رو توی سایت ببینید. به زودی دوره آموزش مدیریت سرور رو هم منتشر خواهیم کرد.

  5. کاربر مهمان ۲۰ خرداد ۱۳۹۸

    سلام و عرض ادب
    من یه سوال برام پیش اومده:
    اگه شرکت هاستینگی که سایتمونو روش هاست کردیم یه زمانی جمع کرد رفت یا ورشکست شد و … تکلیف چیه؟
    چطوری جلوی از بین رفتن سایت رو باید گرفت؟
    برای دامنه چطور؟ اگر شرکت ثبت دامنه دات کام ما جمع کرد رفت تکلیف دامنه ما چی میشه؟
    یه سوال دیگه:
    آیا امکانش هست که یک استارتآپ رو به صورت محدود رشد داد و همیشه به صورت خویش فرمایی اونو اداره کرد؟ تا بازدید کننده هاش خیلی زیاد نباشن و نیاز به اجاره و خرید سرور اختصاصی نباشه براش؟
    واقعیتش من شخصاً ترجیح میدم کارم رو در حد خویش فرمایی داشته باشم و به دلایل شخصی که از گفتنش معذورم، نمی تونم کارم رو توسعه بدم و تبدیلش کنم به کارآفرینی و مثلاً استخدام نیرو و درگیر شدن با مالیات و بیمه و کانفیگ سرور و از این دست مسائل پر مسئولیت.
    ممنون میشم راهنماییم بفرمایین.

    • Reza Rad رضا راد ۲۰ خرداد ۱۳۹۸

      سلام باید از سایت بک آپ بگیرید. ثبت دامنه رو در یک سایت معتبر انجام بدید.
      بله میزان رشد استارتاپ شما دست خودتون هست.